حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

ماجرای برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چیست؟ + فیلم

  • کد خبر: ۱۸۷۰۰۰
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۸
ماجرای برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چیست؟ + فیلم
«کوین مک کارتی» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در رأی گیری روز سه شنبه به وقت محلی برابر با سوم اکتبر و ۱۱ مهر در این مجلس و در جنگ داخلی جمهوری‌خواهان برای نخستین بار از سوی اعضای مجلس نمایندگان برکنار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، کوین مک کارتی، نخستین رئیس مجلس نمایندگان در تاریخ آمریکاست که از سوی همکارانش و با طرح هم‌حزبی‌هایش عزل می‌شود. او با طرح ارائه شده از سوی یکی از هم‌حزبی‌هایش به این سرنوشت سیاسی دچار شد.

مک کارتی ۵۸ساله در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا با ۲۱۶رأی مثبت در برابر ۲۱۰رأی منفی نمایندگان از ریاست مجلس نمایندگان برکنار شد.

تصمیم برای استیضاح مک کارتی، به پیشنهاد مت گاتز یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و وفادار به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شد که رهبری بخشی از محافظه‌کاران تندرو در حزب جمهوری‌خواه را برعهده دارد.

این رأی‌گیری تنها چند روز پس از آن رخ می‌دهد که اختلافات داخلی جمهوری‌خواهان، دولت آمریکا را به آستانه تعطیلی بر سر لایحه بودجه این کشور نزدیک کرد. طرح برکناری مک کارتی از سوی هم حزبی تندرواش در پی آن مطرح شد که با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت بایدن همکاری کرد.

جمهوری‌خواهان تندرو و طرفداران ترامپ به دلیل توافق مک‌کارتی با دولت بایدن برای افزایش سقف بدهی و تصویب بودجه کوتاه‌مدت از  عملکرد مک کارتی راضی نبودند.

ماجرای برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چیست؟ + فیلم

پیش از این رأی‌گیری، موافقان و مخالفان مک‌کارتی یک ساعت در صحن علنی مجلس نمایندگان درباره دلایل ماندن یا برکناری او بحث کردند.

مت گاتز نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و طراح برکناری مک کارتی در سخنانی گفت: مک کارتی توافقاتی را که با ما در ژانویه گذشته انجام داد، نقض کرد. او مجلس نمایندگان را فلج کرد و پیش‌نویس لوایح تخصیصی را در نظر نگرفت.

نانسی میس، نماینده جمهوری‌خواه نیز گفت: مک کارتی با هیچ حزبی صادق نبود و اگر در سمت خود باقی می‌ماند، باعث هرج و مرج می‌شد. ما رئیس مجلس نمایندگان صادقی می‌خواهیم که به وعده‌های خود عمل کند.

مک کارتی جمهوری‌خواه زمستان گذشته، هنگام انتخاب هم با مخالفت هم حزبی‌های تندروی  خود روبه‌رو بود که پس از  ۱۵دور رأی‌گیری توانست بر کرسی ریاست مجلس نمایندگان تکیه بزند.

سرنوشت این رأی‌گیری می‌تواند زمینه را برای یک مناقشه بی‌سابقه در مجلس نمایندگان آمریکا فراهم کند. حالا مک کارتی رئیس مجلسی است که کوتاه‌ترین زمان حضور در این سمت یعنی ۲۶۹ روز را از سال ۱۸۷۶ دارد.

پیش از رأی گیری درباره طرح برکناری مک کارتی، ابتدا مجلس نمایندگان آمریکا درباره اینکه این طرح را به رأی بگذارد، رأی‌گیری کرد که اعضای مجلس نمایندگان رأی مثبت دادند. مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه در رأی‌گیری خود به پیشنهاد مت گاتز نماینده جمهوری‌خواه برای برکناری مک کارتی به عنوان رئیس مجلس رأی مثبت داد. در این رأی‌گیری ۲۰۷ نماینده دموکرات و ۱۱ نماینده جمهوری‌خواه به رأی‌گیری در خصوص برکناری مک کارتی رأی مثبت و ۲۰۸ نماینده جمهوری‌خواه رأی منفی دادند.

انتخاب رئیس موقت مجلس نمایندگان بر اساس قوانین آمریکا، رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا از فهرستی که مک کارتی هنگام شروع به کارش به منشی این مجلس ارائه داده‌است انتخاب می‌شود تا زمانی که برای انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان رأی‌گیری شود که پاتریک مک‌هنری، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای شمالی به‌عنوان رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که پیش‌بینی نمی‌شود عصر امروز سه‌شنبه برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان رأی‌گیری صورت گیرد.  

برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان شاید چند هفته طول بکشد.

جری کانولی نماینده دموکرات نیز گفت: انتظار دارم اعضای دو حزب روز چهارشنبه به طور جداگانه برای انتخاب نامزدی برای ریاست مجلس نمایندگان دیدار کنند.

او افزود: حکیم جفریس، نماینده ما برای ریاست مجلس نمایندگان است و موضع جمهوری‌خواهان هنوز روشن نیست.

نخستین واکنش ترامپ به اقدام طرفداران و هم‌حزبی‌هایش در مجلس نمایندگان 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به برکناری کوین مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان این کشور گفت: چرا جمهوری‌خواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند؟ چرا با دموکرات‌های چپ افراطی که کشور ما را ویران می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند؟

مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست مک کارتی برای جلوگیری از تعطیل موقت دولت فدرال یک لایحه موقت را تصویب کرد. دولت بایدن پس از آنکه کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان گفت که یک لایحه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت تا ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ۲۰۲۳ ارائه می‌دهد؛ غافلگیر شد. با تصویب این لایحه اگرچه دموکرات‌ها ناراضی نبودند، اما این همکاری منجر به برکناری مک کارتی شد.

تصویب این لایحه همچنین کمک به اوکراین را شامل نمی‌شود و نبود آن ضربه‌ای برای دولت بایدن و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین خواهد بود. زلنسکی هفته گذشته در دیدار با بایدن و قانون‌گذاران بار دیگر برای دفاع از کی‌یف در برابر مسکو بودجه بیشتری را درخواست کرده بود.

در این میان، دستیاران بایدن سعی دارند نبود بودجه برای اوکراین را کم اهمیت جلوه دهند. یک مقام کاخ سفید در این خصوص گفت: رئیس مجلس نمایندگان حمایت خود را از کمک به اوکراین اعلام کرده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->